Skiljerelä

Senaste inlägg 03-10-2010 21:55

Sätt betyg på diskussionen (1 -5)
genom att klicka på en stjärna
Sida 1 av 1 (5 objekt)
Skapa ny tråd Sortera poster: Föregående Nästa
  • 02-28-2010 19:16

Hej, Jag har tänkt mig att koppla in ett skiljerelä av typ skyllermarks, i deras kopplingsschema så anges inkopplingen på generatorn med följande: B+, B-, samt D+, jag har en delco generator med märkningar som: Bat (Bör väl motsvara B+), men sedan finns bara 2 stift med märkning 1 resp. 2, vad kan dessa motsvara?

SB
    Nyckelord:
  • 03-04-2010 13:50 Svara till

• nattsudd
    • Top 75 postare
    • Medlem sedan 02-25-2009
    • Antal inlägg 5

Sv: Skiljerelä

Hej Stefan,

Vet inte om du upptäckt det, men tio dagar före dig ställde jag en identisk fråga här och fick svar av Lasse, se tråden "Hur koppla generatorn?". Jag har en Delco DN460 och har också varit i kontakt med Skyllermarks som tog sig tid att svara. Jag skickade motsvarande information som jag skrivit i den andra tråden. Såhär skrev de:

"Vi har tidigare inte sett den här typen av generatorkopplingar. Vi har letat runt på nätet men eftersom din generator är en äldre modell så har vi inte lyckats hitta någon typ av kopplingsschema för den. Det jag däremot hittade var att den ger 35 A vid 3600 varv per minut och uppåt.

Vi har klurat på kopplingarna och tycker att det verkar som om + motsvarar B+ och - motsvarar B- och BAT motsvarar D+ men detta är endast gissningar och inte fakta. 

Då jag inte vet något om din båt och förbrukning i övrigt så tänker jag trots allt ge dig rådet att investera i en ny generator med större kapacitet och  kända kopplingar. :)

Beklagar att vi inte har kunnat vara dig till hjälp."

Jag ska ta kontakt med Torulf Dieselservice i Stockholm som kan min motor (och förhoppningvis min generator), får se vad det ger. Funderar nu på att följa Skyllermarks råd. :)

Martin

• 03-05-2010 0:33 Svara till

Hej!

Man kan även koppla skiljerelät till tändningslåset om man är tveksam på vilken anslutning som är D+.

Vilken motor sitter generatorn på?

Se upp om ni monterar ny generator på en mindre dieselmotor så att inte generatorn lastar ned motorn och inte är för stor för vevaxlelagren.

En ny generator kan man hitta hos tex:

Elhå i Stockholm http://www.elha.se/ 
    ItalNordic = Iskra en utmärkt ersätttnings generator http://www.italnordic.se/Products/Product.asp?ItemId=69463&SectionId=619680

/Lasse

Lasse Lundbladh
    Medlem av:
    Praktisktbåtägande´s
    Expertpanel
  • 03-10-2010 21:07 Svara till

Generatorn sitter på en V-P AQ200D, så den skall väl orka med om man byter generator.

SB
  • 03-10-2010 21:55 Svara till

Hejj! Inga problem på en V8 kan man utan problem montera en 100A generator men troligen behövs inte mer än 70A . Det ä rfaktiskt batteribankens storlek som styr om det är värt att sätta in en sörre generator mna brukar räkna med 25% av batteribankens kapacitet som tumregel för batteribankens storlek.

/Lasse  L

Lasse Lundbladh
    Medlem av:
    Praktisktbåtägande´s
    Expertpanel
Sida 1 av 1 (5 objekt)

Mest aktiva medlemmar