Hur koppla till generatorn?

Senaste inlägg 02-21-2010 18:16

Sätt betyg på diskussionen (1 -5)
genom att klicka på en stjärna
Sida 1 av 1 (3 objekt)
Skapa ny tråd Sortera poster: Föregående Nästa
  • 02-18-2010 17:47

• nattsudd
    • Top 75 postare
    • Medlem sedan 02-25-2009
    • Antal inlägg 5

Hur koppla till generatorn?

Hej,

Jag sitter och försöker få ordning på mitt elsystem. Har sedan tidigare köpt Skyllermarks.se grundsats och läser nu deras kopplingsschema och råd. En fråga jag har är ju hur jag ska koppla till generatorn. Jag får dock inte ihop deras skrivningar med hur min generator (en Delco som sitter på en Farymann) ser ut (och dess befintliga koppling).

Skyllermarks skriver: "För att leverera strömmen använder generatorn två kablar; B+ och B-. De ska vara grova. För att generatorn ska kunna generera (ge) ström måste den först få lite ström (några ampere) från startnyckeln. Det är en tunn kabel. Den strömmen går till D+. Strömmen behövs för att magnetisera rotorn i generatorn. Strömmen från startnyckeln går via laddningslampan och tänder den. Laddningslampan släcks när generatorn börjar ge ström och då magnetiserar rotorn själv." (Skyllermarks.se)"

Om jag tittar på min generator har jag två kontakter, en plus och en minus, som är kopplade med grova kablar - en till godset och en till startreläet på startmotorn. Dessutom finns en mindre kabel som hämtar ström från pluskabeln. Min första tolkning skulle vara att de två grova är B+ och B- och den lilla vita kabeln skulle vara D+ (men att den inte är kopplad till startnyckeln utan till den andra pluskabeln). Men sen läser jag på deras hemsida att:

"B+ kan heta BAT"

Det skulle innebära att på min generator är den lilla vita kabeln kopplad till B+ (det står BAT där den är inkopplad, se gärna bilderna jag bifogat - klicka på bilden så får du upp en bild till som visar inkopplingen för den lilla vita kabeln).

Hur ska jag tolka det här? Och vad är IND?

Mamaeb - Shipman 28

Hoppas någon kan hjälpa mig förstå...! Obestämd

Martin

• 02-21-2010 0:45 Svara till

Sv: Hur koppla till generatorn?

Hej!

Den vita kabel är troligen den kabeln som mäter reglerpänningen till regulatorn. Man kan koppla den direkt på batteriet och på så vis kompensera eventuella spänningsfall i de grova kablarna mellan generatorn och batteriet. BAT betyder i det här fallet batterispänning. IND skulle kunna vara laddningslampan (Indicator på engelska).

Om det inte finns någon D+ på generatorn är den internkopplad. Då får amn använda startnyckeln för att koppla styra skiljereläet. Det finns smarta skiljereläen från tex. Blu Sea som sköter styrningen av reläet med hjälp av spänningen när generatorn börjar ladda sluts reläet med en förutbestämd tillslags fördröjning..

/Lasse Lundbladh

Lasse Lundbladh
    Medlem av:
    Praktisktbåtägande´s
    Expertpanel
  • 02-21-2010 18:16 Svara till

• nattsudd
    • Top 75 postare
    • Medlem sedan 02-25-2009
    • Antal inlägg 5

Sv: Hur koppla till generatorn?

Tack för att du svarade Lasse! Jag tror jag behöver läsa på mer för att förstå från grunden.Ska gå en kurs för Båtmekanikerintyg i mars och hoppas få lite bättre förståelse då.

Men tolkar jag dig rätt om du tror att det inte finns någon D+ min generator? Innebär det att de stora grova kablarna är kopplade till B+ och B- (till startrelä respektive block) som det ser ut på bilderna?

Hälsningar,

Martin

Sida 1 av 1 (3 objekt)

Mest aktiva medlemmar