I senaste numret av PB så skriver Anders Reuterswärd om för och nackdelar med att använda en bärbar dator ombord. Notera direkt att mina synpunkter när det gäller stationär dator inte är huvudämnet här.
Det är inte ofta man läser något som man i stort sett till 100% INTE håller med om. Detta var ett sådant fall.
Som + anges det låga priset?? Om man vill ha en bärbar dator som funkar på längre sikt i en båt då duger inte Sibas extraerbjudande utan man får kika på datorer som Toughbook från Panasonic. Då är dom inte billiga!!
Sedan följer ett antal - och jag tar dom i ordning:
- Hög strömförbrukning: Om man lägger ihop förbrukning på skärm och den stationära enheten så är den minst lika hög!
- Kan inte drivas från 12 V direkt: En omvandlare kostar förstås några hundra men det känns kanske inte så viktigt i sammanhanget.
- Ömtålig & Tål inte vatten: En Toughbook klarar extrema stötar och dessutom att sköljas över av vatten utan att skadas. Testa gärna dom uppvisade stationära datorernas förmåga att klara vatten/fukt och glöm inte att test skärmen också.
- Stöldbegärlig: Just det. Då kan man enkelt koppla loss den och ta med den hem.
- Svårplacerad: Inte mer än en ordinär skärm.
Nej, jag tycker nog att den bärbara datorn om man satsar på en riktigt bra variant är vida överlägsen den stationära diton. Enkel att ta med. Bra om man vill sitta hemma och ruttplanera ex vis. Skönt att kunna sitta någon annanstans än vid navbordet då och då även ombord. Batteridriften är ju inte så tokig heller - upp till ca 10 timmar på dom senaste modellerna.
Funkar att ta med ut i sittbrunnen utan problem.
Ja, det var välan allt. Tycker dom stationära är bra dom också men självklart kommer det att bli en bärbar lösning för mig ombord på Nanuk