koppla in flera solcellspaneler

Senaste inlägg 02-25-2010 20:41

Sätt betyg på diskussionen (1 -5)
genom att klicka på en stjärna
Sida 1 av 1 (3 objekt)
Skapa ny tråd Sortera poster: Föregående Nästa
  • 08-26-2009 14:55

• Olle_W
    • Top 150 postare
    • Medlem sedan 07-28-2009
    • Antal inlägg 4

koppla in flera solcellspaneler

Hej!

Jag tänkte bosta upp solcelleriet i stugan. Idag sitter det en 25W-panel som jag monterade dit förra året. Nu tänkte jag sätta dit en till för att få lite mer laddning. Mina frågor är: Måste den nya panelen vara lika stor? måste det t o m vara samma fabrikat/typ? måste det vara nån skiljediod mellan dem för att hindra att nån panel tjuvdrar ström från den andra?

• 02-17-2010 14:44 Svara till

Sv: koppla in flera solcellspaneler

Det här är en fråga jag själv har undrat över också, om du får svar på den från annat håll var vänlig och uppdatera din post med svaret isåfall.

• 02-25-2010 20:41 Svara till

• Ingper
    • Top 75 postare
    • Medlem sedan 03-28-2008
    • Bankeryd
    • Antal inlägg 5

Sv: koppla in flera solcellspaneler

Även om det är längesedan TS skapade tråden så kan jag försöka svara.

Det går vanligen utmärkt att parallelkoppla solpaneler direkt, men de bör ju ha ungefär samma systemspänning. En 6V-panel parallellt med en som lämnar 20V solbelyst är ju givetvis inte vettigt, men det var ju knappast det frågan gällde.

Är panelerna rätt olika i spänning eller om man är osäker kan man montera en diod i serie till sammankopplingspunkten. Även om en diod av Schottkytyp är bra med sitt låga spänningsfall (typiskt 0,2-0,4V) duger oftast en vanlig diod, eftersom panelens "råspänning" är såpass mycket högre än den utspänningen som regulatorn ger, att ett spänningsfall på 0,7V inte spelar så stor roll. Lämpliga dioder finns bl.a. hos ELFA.

Glöm inte att kontrollera att regulatorn klarar den ökade strömmen. Sammankopplingen av panelerna skall alltså ske före regulatorn - man behöver absolut inte en regulator för varje panel (om bara den enda man har klarar den samlade maxströmmen).

Ingemar E.
    http://www.nbmarine.se
Sida 1 av 1 (3 objekt)

Mest aktiva medlemmar